Alice Liddell
Den 25 april 1856 traff den da tjuefire år gamle Charles Dodgson,
ung foreleser i matematikk ved Oxford, for aller første gang en
jente ved navn Alice Pleasance Liddell. Hun var født 4 mai 1852,
datter til den nye rektoren ved Christ Church, Henry Liddell.
Anledningen var at Dodgson, som nettopp hadde blitt kjent med den
nye teknikken i å fotografere, skulle ta bilde av Alice og hennes to
søstre, Lorina (tre år eldre) og Edith (to år yngre).
Charles Dodgson ble gode venner med familien og søstrene. Men det
var særlig Alice som engasjerte han, og det er å anta at han ble
bevisst sin pedofile legning igjennom henne. Han ble svært glad i
henne. Han var sammen med søstrene, spilte spill med dem (enkelte av
spillene hadde han laget selv), deltok i deres lek, fortalte
historier, arrangerte utflukter og fotograferte dem.
Han hadde allerede fortalt mange historier før den 4 juli 1862,
når han og hans venn Robinson Duckworth tok Lorina (tretten), Alice
(ti) and Edith (åtte) på en rotur opp elven Thames (som passerer
Oxford) til Godstow. Det var i løpet av denne ettermiddagen at han
begynte å fortelle historien som skulle bli til Alice i Eventyrland.
Det er noe impulsivt over hvordan det hele begynner (hvordan Alice
faller ned i kaninhullet) som på sin måte viser hvordan historien
ble til. At Alice etterpå havner i en dam av tårer kan ha sammenheng
med en annen tur ned elven til Nuneham, som han tok med de tre
søstrene en regnværsdag fjorten dager tidligere.
Alice Liddell ba han skrive historien ned. Den ble ferdig i
februar 1863. Han laget også tegninger. I november 1864 gav han
Alice den håndskrevne originalen til Alice i Eventyrland, den som
hadde en siste side med bilde av henne.
Men allerede i juni 1863 kom det til et brudd mellom Charles
Dodgson og Liddell-familien, og han skulle komme til å se svært lite
av Alice etter dette. Det er ikke klart hva årsaken til bruddet var,
men noen har spekulert i at fru Liddell ikke syntes at Charles
Dodgson var en passende ektemann for sin datter Alice. På den tiden
ble jenter oppdratt til utelukkende å se sin verdi i kraft av sin
uskyld og hvem de giftet seg med. Dodgson arbeidet videre med
manuskriptet for publikasjon, og første utgave av Alice's Adventures
in Wonderland med illustrasjoner av John Tenniel ble utgitt på
Macmillan forlag i november 1865.
Dette diktet avslutter den andre boken om Alice (Gjennom Speilet
eller Through the Looking-Glass) som ble ferdig i 1871:
A boat, beneath a sunny sky
Lingering onward dreamily
In an evening of July—
Children three that nestle near,
Eager eye and willing ear,
Pleased a simple tale to hear—
Long has paled that sunny sky:
Echoes fade and memories die:
Autumn frosts have slain July.
Still she haunts me, phantomwise,
Alice moving under skies
Never seen by waking eyes.
Children yet, the tale to hear,
Eager eye and willing ear,
Lovingly shall nestle near.
In a Wonderland they lie,
Dreaming as the days go by,
Dreaming as the summers die:
Ever drifting down the stream—
Lingering in the golden gleam—
Life, what is it but a dream?
Første bokstav på hver linje blir tilsammen ALICE PLEASANCE
LIDDELL. Et slikt dikt kalles et akrostikon. Det er litt trist, men
når det ble skrevet var forholdet mellom dem allerede over for lenge
siden, og diktet uttrykker lengsel, kjærlighet og savn.
Hvem var da denne jenta Alice? Charles Dodgson tok en rekke
bilder av henne. La oss se på noen av dem her. Bildene som følger er
primært fra året 1859 når Alice var syv år. De er hentet fra dette
stedet.
Alice Liddell og hennes søstre, 1859
Bildet over viser de tre søstrene. Til venstre er lillesøster
Edith. Hun ser utforskende og litt kritisk på fotografen. I midten
ser vi storesøster Lorina. Hun ser streng ut og nesten litt
hovmodig. Men legg så merke til jenta til høyre. Det er Alice. Hun
ser rolig og direkte på mannen som tar bildet, fordi hun vet at hun
er den utvalgte, at hun er elsket.
Alice Liddell, 1859
Her er Alice fotografert alene med en blomsterkrans på hodet. Hun
lener seg mot hva som kan se ut som en oppslått dør. Dette var i
fotografiets barndom. Den gang var kameraene store og filmene
langsomme, dvs. at de krevde mye lys for å bli riktig eksponert. I
tillegg måtte man ha en ganske stor blender når man tok bilder på
nært hold som dette. Det tok lang tid å ta et bilde, typisk fra 5
til 60 sekunder, og modellen måtte sitte helt stille. Derfor har
Alice en støtte i ryggen og ser ganske stivt rett fremfor seg. Hun
måtte sitte musestille i mange sekunder. Lyset var også grunnen til
at man tok bilder ute, hvor man kunne utnytte sollyset. Ofte flyttet
man ut møbler og hele salonger, spente opp en bakgrunn for at det
skulle se ut som man satt inne, og så tok man bildene der.
Alice Liddell, 1859
Her er Alice igjen. Hun står i en lys, vid kjole. Bakgrunnen ser
ganske abstrakt ut, men man kan skimte en plante til venstre for
henne og en nede til høyre: Hun står lent mot en murvegg med lyse og
mørke partier i hva som må være en hage.
Edith, Lorina
& Alice Liddell
Her er de tre søstrene tilbake. Året er antageligvis 1860 (se
likheten med bildet under som er datert) og Alice er åtte år. Edith
har en klase med druer i fanget. Lorina holder en liten klase druer
med sin venstre hånd. Alice har tatt tak i hennes arm og med
halvåpen munn liksom skal spise av dem. Søstrene er nøye arrangert i
en komposisjon, hvor det er å anta at et maleri er forbildet. Men
når bildet er et fotografi får det en erotisk ladning som skiller
seg fra allegoriene og symbolikken i maleriene på den tid. Bildet
er erotisk. Edith ser litt skeptisk på sin søster. Lorina ser
irritert på sin søster som (som vanlig) tar all oppmerksomheten.
Alice Liddell, 1860
Her sitter Alice på et bord inntil en plante. Det er bilder som
dette som får én til å skjønne hvor mye Dodgson elsket henne. Det er
et bilde av et menneske, realt og likefremt, ikke nedsyltet i
alle mulige og umulige romantiske forestillinger om barndommen, og
er den måten pedofile ser på barn.
Alice som 'The Beggar-Maid', 1859
Dette er det mest kjente av alle bildene Dodgson tok av Alice.
Bildet er en klassiker innenfor erotisk kunst, og kan sies å være en
av de aller første bildene som overhode bevisst fremstilte et ungt
menneske som et erotisk objekt. Dette var lenge før hysteriet
omkring barnepornografi.
The Beggar-Maid betyr tiggersken. Bakgrunnen for bildet var
alvorlig nok. England på midten av 1800-tallet var preget av store
omveltninger. Dette var tiden for den industrielle revolusjonen, og
mange flyttet fra landsbygda inn til byene for å få arbeid på
fabrikkene. Det store flertallet av befolkningen levde i hva vi i
dag ville kalle slum, med elendige hygieniske og sanitære forhold.
Mange som ikke fikk arbeid eller falt utenfor måtte tigge for å få
mat. Noe offentlig velferdssystem fantes ikke. Barn tigget også. For
Charles Dodgson måtte tiggere, også barn, ikke ha vært noe uvanlig
syn.
I 1842 skrev Lord Alfred Tennyson diktet om The Beggar
Maid. Den handlet om hvordan skjønnheten til en tiggerske kunne
bygge bro over de største sosiale skiller og få selv konger til å by
frem sitt hjerte. Det er mange skiller i samfunnet, ikke minst de
som har med alder å gjøre, og det er ikke usannsynlig at Dodgson
tolket dette diktet på sin egen måte og ville fremstille syv år
gamle Alice som sin beggar-maid.
Alice Liddell selv hadde naturligvis aldri måtte tigge. Hun var
født inn i den øvre middelklassen, og var en svært privilegert jente
som aldri hadde måtte gå sulten eller i fillete klær. Dodgson måtte
ha fått tak i, eller laget, en fillete kjole av enkelt stoff. Så ba
han Alice innta en stilling som skulle inngi tigging.
Mye av den erotiske utstrålingen til dette bildet ligger i dets
tvetydighet. Alice gjør en gest som er en bønn om hjelp. Men det er
noe selvbevisst i hennes kroppsspråk, med armen på midjen, hodet på
skakke og ett ben opp. Hun byr seg frem, hun vet hva hun har og hva
hun kan gi. Det er et løfte om belønning her. Dette er ingen ynkelig
liten jente. Tiggeresken er både hjelpeløs (uskyldig) og beregnende
(skyldig). Hun appellerer både til vår ømhet og til vårt begjær. På
denne måten ville Dodgson bygge bro over alder og vise at
kjærligheten er grenseløs.
Alice P. Liddell som voksen Fotografert av
Julia Cameron i 1872
Til slutt et bilde av Alice som tyveåring. Det er lenge siden hun
har hatt noe med Charles Dodgson å gjøre. Hun er nå fotografert av
den viktorianske kvinnelige fotografen Julia
Cameron. Hun har blitt stor, og det er alltid interessant å se
hvordan en kvinne utvikler seg. Man kan tydelig se at det er samme
jente som i The Beggar-Maid. Dette fotografiet har også noe
mystisk over seg, hun gjør til og med samme gest, men tvetydigheten
mangler og er erstattet av noe tungt og direkte.
|