Barnesyn
Med den seksuelle lavalderen mener vi den (eller de)
lovene som setter en bestemt alder som kriterium for å kunne
samtykke til sex. Dette betyr ikke nødvendigvis at det er straffbart
for personer under den seksuelle lavalderen å ha sex. Det betyr at
det er straffbart for en person over alderen å ha sex med en person
under alderen. I Norge er seksuell lavalder knyttet til
kriminaliseringen av seksuelle relasjoner mellom personer med en
aldersforskjell på mer enn ca. 3 år, der den ene part er yngre enn
den seksuelle lavalderen.
Den seksuelle lavalderen er et relativt nytt begrep. I
kriminalloven av 1842, i kapittel 18 "Om Løsagtighed", ble for aller
første gang en bestemt alder knyttet til begrepet utukt.
Kriminalloven 1842, Kapittel
18 'Om Løsagtighed'
Her står det:
Bedriver Nogen Utugt med
Qvinde, som er over tolv, men yngre end femten Aar, ansees han med
Strafarbeide i femte Grad eller Fængsel. Utugt med Qvinde, som er
yngre end tolv Aar, betragtes som forøvet med Vold, om hun end i
Gjerningen har samtykket.
For det første legger man merke til at begrepet barn
ikke blir brukt. Istedenfor tales det om "Qvinde" som er over eller
under en viss alder. Barndommen var i 1842 ikke oppfunnet og tatt i
bruk som begrep.
For det annet legger man merke til at loven bare gjaldt
for jenter. Det fantes riktignok en paragraf for såkalt omgang mot
naturen, men denne var ikke knyttet til alder:
Omgængelse, som er imod
Naturen, belægges med Strafarbeide i femte Grad.
Straffearbeid i femte grad var straff fra 6 måneder til
3 år. "Fængsel" kunne være alt fra 4 dager til 8 måneder. Når
utukten var førøvet med vold ble paragraf 1 i kapittel 18 om
voldtekt brukt. Da var det straffearbeid fra 6 til 12 år. Hvis
offeret hadde lidd betydelig skade på legeme eller helbred, var det
straffearbeid i første grad, dvs. på livstid; hvis offeret hadde
omkommet var det dødsstraff, men dødsstraff for noen forbrytelse ble
ikke fullbyrdet i Norge etter 1875 (jfr. 'Den eldre og den gjeldende
straffelovs bestemmelser om sedelighetskrenkelser', Innstilling I
fra Straffelovkomiteen, 1925).
For tilfellet med jente under tolv år var utukten å
regne som "forøvet med Vold, om hun end i Gjerningen har samtykket".
Paragrafen sa helt klart i fra at man skulle bortse fra tilfellet
der jenta hadde samtykket. I dagens lover om seksuell lavalder
nevnes ikke en gang muligheten for at barn kan samtykke.
Den seksuelle lavalderen for jenter ble altså femten år
i 1842, og minimumsstraffen for utukt med jente mellom tolv og
femten år var 6 måneders straffearbeid eller "Fængsel" (4-30 dager
på vann og brød eller 16-120 dager på alminnelig fangekost).
Minimumsstraffen for utukt med "Qvinde, som er yngre end tolv Aar"
var 6 år, uavhengighet om hun hadde samtykket eller ikke.
Det som var fundamentalt nytt med loven av 1842 var at
"Utugt" ble knyttet opp til en bestemt alder. Det som ikke
var nytt var forestillingen om at jenters/kvinners samtykke til
seksuelle relasjoner utenfor ekteskapet var uvesentlig i forhold til
om det var begått "Utugt" eller ikke. Vi lever i en kultur hvor
jenters og kvinners samtykke historisk sett aldri har vært av stor
betydning. Dette er det mest grunnleggende aspektet når vi skal
forstå loven om seksuell lavalder.
I dag er det populært å tro at de første lovene om
seksuell lavalder ble laget 'for å beskytte barn', men det er ikke
sant. Loven av 1842 sprang ut av datidens kvinnesyn, og var et
uttrykk for det patriarkalske samfunnet. Den gang oppfattet man
kvinner som mannens eiendom. Hunkjønn hadde verdi kun i kraft av sin
'uskyld' og 'ærbarhet'. Opp igjennom tidene hadde alle skrevne og
uskrevne lover om seksualitet gått ut på å legitimere og beskytte
denne 'ærbarheten'. I Gulatingsloven (ca. år 900) står det:
Jon Skeie, Den norske Strafferett, Bind I, 1937, side
100:
Den som finner sin hustru, søster, datter, mor,
stemor [stedatter], brorhustru eller sønnehustru i samleie utenfor
ekteskap, har rett til å drepe mannen, om han vil.
En mann kunne bli straffet for voldtekt (han kunne bli
lyst fredløs og tape eiendom), men krenkelsen var ikke begått mot
jenta selv men mot hennes far, ektemann eller bror. Dette opphevet
betydningen av hva jenta/kvinnen selv måtte ha samtykket til, eller
hvordan hun selv oppfattet handlingen. Enhver seksuell akt utenfor
ekteskapet vanæret ætten, og jenta var selv skyld i det, om det så
var ren voldtekt. At voldsofferet skulle bli pålagt skyld er en
forestilling og et syn som har holdt seg helt frem til våre dager.
Og om jenta hadde samtykket, så hadde hun ved såkalt hemmelig
samleie, dvs. samleie utenfor ekteskapet, like mye vanæret ætten.
Jon Skeie, Den norske Strafferett, Bind I, 1937, side
99:
Fra de nordiske land har man ikke nogen oplysning om
at ætten hadde rett til å drepe en kvinne som hadde vanæret seg. Men
efter eldre dansk rett kunde hun selges som træl (...) Og efter
svenske lover som var gjeldende rett omkring år 1300, kunde
foreldrene jage bort en datter (...) og dermed også berøve henne
retten til arv (...)
I Magnus Lagabøtes lover fra 1263 ble prinsippet om den
private hevnretten opphevet. De nye lovene satte dødsstraff for
voldtekt. Men all kjønnslig omgang mellom ugifte (leiermål) ble
fortsatt regnet som en krenkelse og en forbrytelse mot mannen som
far, sønn, bror eller ektemann:
Jon Skeie, Den norske Strafferett, Bind I, 1937, side
127:
For vitterlig (vidnefast) samleie med en annens
hustru var straffen full mannebot til ektemannen, for vitterlig
samleie med en manns datter, søster eller mor var den halv mannebot.
I 1687 ble Christian V's Norske Lov innført. Siette Bog,
Cap. 13 Om Løsagtighed presenterte en rekke nye lover på dette
området.
Dersom nogen befindis
ublueligen at have skændt den ene Uberøgtede Møe, eller Enke, efter
den anden, tre, eller flere, da skal hand ikke alleniste bøde som
forskrevet staar, men og straffis enten paa Livet, eller i andre
Maader med højeste Straf andre til Exempel og Forskrekkelse.
Men er det med Berøgtede
Qvindfolk hand saadant haver begaaet, da straffis hand paa Formuen
og paa Kroppen med Fængsel, og hun tredie Gang uden al Naade til
Kagen.
Legg merke til hvordan det gjøres forskjell på beryktet
og uberyktet "Møe". Straffen for voldtekt kunne falle bort hvis
gjerningsmannen giftet seg med offeret eller "give hende af sine
Penge og Gods efter fællis Venners Raad og Samtykke". Straff for
voldtekt var basert på at jenters/kvinners verdi på
ekteskapsmarkedet falt som resultat av voldtekten.
De som sig i de forbudne
Leed imod Guds Lov, enten i Blod, eller Svogerskab, forsee, straffis
paa deris Liv, og derforuden, saa fremt samme Blodskam er begangen
baade med Fader og Søn, eller baade med Moder og Daatter, eller af
Fader med Daatter, eller af Søn med Moder, da skulle Kroppene, naar
de halshugne ere, kastis paa en Ild og opbrændis.
Omgængelse, som er imod
Naturen, straffis med Baal og Brand.
Det er interessant å merke seg at begge parter i incest
ble straffet like mye (etterhvert ble den yngre part dog straffet
mindre hardt). Man oppfattet ikke incest som en overgriper-offer
situasjon slik vi gjør i dag, men heller som et utslag av
"Løsagtighed". Barn ble ikke betraktet som ofre. Dette gjenspeilte
synet på unge mennesker i samfunnet den gang. Straff for incest,
akkurat som straff for voldtekt, var uavhengig av alderen på de
impliserte.
I Revisjon av straffelovens bestemmelser om forbrytelser
mot sedeligheten, avgitt av Straffelovrådet 17 mars 1960 kan vi
lese:
Innstilling fra straffelovrådet, 1960 Vedlegg til
Odelstings-proposisjon nr. 40 (1961-62), side 6:
De gamle
landskapslovene hadde få regler om disse forbrytelser. Voldtekt ble
ansett som en legemsfornærmelse og var opprinnelig fredløshetssak.
På grensen mot ærekrenkelse sto leiermål med en annen manns hustru,
forlovede eller kvinnelig pårørende. Andre regler om forbrytelser av
seksuell art fantes ikke i de gamle lovene.
I det 16. og 17.
århundre ble området for straffbare seksualkrenkelser sterkt
utvidet, og Christian V's Norske Lov av 1687 inneholder en rekke
straffebestemmelser på dette område. Lovboken setter således straff
for voldtekt, samleie mellom ugifte, ekteskapsbrudd, prostitusjon,
bigami, incest og omgjengelse mot naturen m.v., jfr. lovbokens 6.
bok 13. kapitel «Om Løsagtighed». Etter lovboken var det dødsstraff
for voldtekt, og omgjengelse mot naturen ble straffet med «Baal og
Brand». Utukt i forbudne ledd ble straffet med døden. For fars
forseelse med datter og sønns forseelse med mor, «skulde Kroppene,
naar de halshugne ere, kastis paa en Ild og opbrændis». Den som
hadde hatt utuktig omgang med tre eller flere forskjellige kvinner,
ble straffet med døden «eller i andre Maader med højeste Straf andre
til Exempel og Forskrekkelse».
I praksis lempet man
etterhvert på flere av disse strenge straffe-bestemmelser, og mange
av dem eksisterte bare på papiret. Ved en forordning av 12. juni
1812 ble straffen for leiermål (omgjengelse utenfor ekteskap)
opphevet.
Det er sannsynlig at seksualmoralen i kristendommen var
hovedårsaken til at lover mot "Løsagtighed" bredde om seg fra 1500
til 1800. Straffene gjenspeilte et brutalt samfunn, men de var også
utformet for å ha en offentlig moraliserende effekt "til Exempel og
Forskrekkelse".
Norge fikk sin første paragraf om lavalder i 1842. I
Sverige fikk straffeloven av 1864 denne paragrafen:
Kap. 18 § 7. «Övar man otukt med kvinna, som ej fyllt
tolv år; dömes till straffarbete från och med fyra till och med åtte
år och, om hun av gärningen fick svår kroppsskada eller död, till
straffarbete från och med åtta till och med tio år eller på
livstid.»
«Övar man otukt med kvinna, som fyllt tolv, men ej
femton år; dömes till straffarbete i högst två år eller fängelse i
högst sex månader.»
Den danske straffeloven av 1866 fikk disse paragrafene:
§ 173. «Bedriver nogen utugt med et pigebarn under 12
aar, ansees han med strafarbeide indtil 8 aar, forsaavidt gjerningen
ikke efter sin øvrige beskaffenhed medfører høiere straf.»
§
174. «Den, som til utugt forfører et pigebarn i en alder af 12
indtil 16 aar, straffes med fængsel, ikke under 2 maaneder, eller
under skjærpende omstændigheder med strafarbeide indtil 4 aar.
Tiltale finder dog kun sted paa forældres eller værges forlangende».
Det er interessant å sammenligne disse paragrafene med
den norske.
I den danske loven av 1866 tas for første gang ordet
"pigebarn" i bruk. Man kan si at barndommen nå var tatt i bruk som
begrep. Snart skulle ordet barn innføres i alle lands lover.
I alle de tre skandinaviske landene var lovene kun for
"pigebarn". Det kan virke som om det var nødvendig å finne et nytt
kriterium for utukt, ettersom leirmål (omgjengelse utenfor ekteskap)
var i ferd med å forsvinne som straffbart begrep (menn ville gjerne
ha sex utenfor ekteskapet uten å bli straffet for det - bordeller
var en vekstnæring i 1800-tallets Europa). Man trengte et moderne
begrep for å kriminalisere utukt, og hva bedre enn alder i et Europa
med et voksende borgerskap og en romantisering av barndommen...
Hvorfor akkurat femten år? Ingen lov om seksuell
lavalder har noensinne forsøkt å berettige en bestemt alder. I alle
utkast om nye lover av denne typen finner man aldri et forsøk på å
redegjøre for, eller forklare, eller begrunne alderen i lovteksten.
Dette forklarer også hvorfor det finnes ulike aldersgrenser i ulike
land. Alderen har i bunn og grunn alltid vært vilkårlig. Det er
sannsynlig at femten år hadde sammenheng med konfirmasjonsalderen på
14 år. Konfirmasjonen ble innført i Norge i 1736 (se her) og
markerte overgangen til gifteferdig (voksen) alder. Å straffe
"Utugt" og "Løsagtighed" har alltid vært et spørsmål om å straffe
sex utenfor ekteskapet.
Hvorfor akkurat tolv år? Når menn skulle forestille seg
hvordan en annen mann kunne ha sex med et "pigebarn", så forestilte
de seg samleie, dvs. at den voksne mannen tvang penis inn i skjeden
på den lille jenta. Volden (voldtekten) lå i å tvinge noen til
samleie når de fysisk var for små til det. Det er sannsynlig at tolv
år ble valgt fordi et "pigebarn" fra denne alderen hadde kommet i
puberteten, og det var forventet at hun kunne gjennomføre et
regulært samleie.
Den norske og den danske loven skilte seg på et
vesentlig punkt, og det var i spørsmålet om objektiv skyld. Den
norske loven satte en alder på 15 år som en objektiv grense. Loven
ignorerte dermed alltid de unges oppfatning av hva som hadde hendt,
og inngikk i en lang tradisjon av offentlig seksualmoral hvor det
gjaldt å beskytte 'ærbarheten' til jenter og kvinner. Den danske
loven satte en aldersgrense på 16 år, men tiltale fant bare sted om
foreldrene eller vergen hadde anmeldt forholdet (subjektiv skyld).
Det er uklart hva som var motivet for dette. Det har alltid vært i
foreldrenes interesse å beskytte 'ærbarheten' til sine døtre. At
påtalerett ble overlatt dem var derfor ikke nytt. På den annen side,
hvis foreldrenes interesse ikke lå i å beskytte ærbarhet, men heller
i å påse at døtrenes seksuelle relasjoner kom i stand uten tvang og
overgrep, så representerte subjektiv skyld virkelig et nytt syn på
jenters rett til å ha sex utenfor ekteskapet. Foreldrene skulle være
der for å se etter sine døtres interesser, ikke moralisere om
seksualitet. Dette var nytt, og i så måte var den danske loven av
1866 mer moderne enn den norske loven av 1842. Senere forsvant
subjektiv skyld fra den danske loven, men det er fortsatt ikke noe
minstestraff eller noe påbud om obligatorisk voldtekt i Danmark (se
§ 222 her).
Nederland hadde en lov om subjektiv skyld for personer
mellom 12 og 16 år helt frem til 2002, se her. Fra da av
ble seksuell lavalder et objektivt kriterium. Man tok vekk
foreldrenes rett til å avgjøre hva som var best for egne barn. Dette
er spesielt rart når man tenker på at foreldre oftest er de som
kjenner sine barn best.
I 1902 fikk straffeloven i Norge sin moderne utforming.
"Forbrydelser mod Sædeligheden" ble samlet i straffelovens kapittel
19. Lovene gjaldt nå for unge av begge kjønn. Ordet barn ble tatt i
bruk i lovteksten. Den seksuelle lavalderen ble hevet fra 15 år til
16 år. Plutselig var det flere barn i Norge som var ute av stand til
å samtykke, hva nå det kom av...? 12 år ble til 13 år. Plutselig ble
det flere voldtekter i Norge, nå også mot jenter som var kommet i
puberteten og var fysisk i stand til å gjennomføre et samleie.
Straffeloven 19de Kapitel, 1902:
Den, som ved Vold eller
ved Fremkaldelse af Frygt for nogens Liv eller Helbred tvinger nogen
til utugtig Omgjængelse, eller som medvirker hertil, straffes for
Voldtægt med Fængsel indtil 10 Aar, men med Fængsel ikke under 1
Aar, saafremt der handles om Samleie. Hvis den fornærmede paa
Grund af Handlingen omkommer eller faar betydelig Skade paa Legeme
eller Helbred, eller den skyldige tidligere er straffet efter denne
Paragraf eller efter §§ 191, 193 eller 195, kan Fængsel indtil paa
Livstid idømmes.
Den, som har eller
medvirker til, at nogen har utugtig Omgjængelse med et Barn under 13
Aar, straffes som i § 192 bestemt.
Den, som har utugtig
Omgjængelse med et Barn under 16 Aar, straffes med Fængsel indtil 3
Aar.
Minstestraffen for omgang med barn under 13 år var nå
bare ett år, og kunne være lavere såfremt samleie ikke hadde skjedd.
Var denne reduksjonen i straff nødvendig fordi man hadde hevet
alderen fra tolv til tretten år? Når man kaller noe for voldtekt som
ikke er voldtekt, så får man problemer. Dette ble påpekt i
innstillingen fra straffelovskomiteen i 1925.
Innstilling I fra Straffelovkomiteen 1925 Vedlegg
til Odelstings-proposisjon nr. 8 (1927), side 13:
I
kommisjonens lovbestemmelse om utuktig omgjengelse med barn under 13
år (§195) heter det — likesom i lovens § 195 — at denne forbrydelse
«straffes som i § 192 bestemt». Den almindelige straff for utuktig
omgjengelse med barn under 13 år blir med andre ord fengsel fra 21
dage til 10 år; kun i det tilfelle, at gjerningsmannen har hatt
fullbyrdet samleie med en pike under denne alder, setter loven en
mindste straff, og denne er ett års fengsel. Det kan vel ikke godt
ha vært kommisjonens mening, at der også blandt barn under 12 år kan
være så «provokatorisk letfærdige kvinder», at der for samleie med
dem må være det samme lave minimum som for voldtekt. Men den har
ikke gitt nogen annen begrunnelse for den store nedsettelse i
straffen for utuktig omgjengelse med barn.
Loven fra 1902 inneholdt to andre paragrafer med
tradisjoner helt tilbake til Gulatingsloven.
Straffeloven 19de Kapitel, 1902:
Gift Person, som har
samleie med nogen anden end sin Ægtefælle, saavelsom ugift, der har
samleie med nogen gift, straffes med Fængsel indtil 3
Maaneder. Offentlig Paatale finder alene Sted efter
fornærmedes Begjæring. (...)
I de §§ 191, 193, 1ste
Led, 194, 196, 197, 198 og 210 omhandlede Tilfælde kommer Straf ikke
til Anvendelse, og taber afsagt Straffedom forsaavidt sin Virkning,
saafremt de, mellom hvem den utugtige Omgjængelse har fundet Sted,
indtræder i Ægteskab med hinanden.
I dag finnes ikke disse paragrafene mer. §209 ble
opphevet i 1927. §214 ble opphevet så sent som i 2000, se her.
De som tror at lovene om seksuell lavalder i sin tid ble laget 'for
å beskytte barn' tar feil. De ble laget for å hindre at jenter hadde
sex utenfor ekteskapet. Først i 1974 ble en mann for aller første
gang dømt for voldtekt innenfor ekteskapet (se her).
Men selv i dag er det vanskelig for mange å ha et absolutt
konsekvent syn på hva voldtekt er. Voldtekt har med tvang å gjøre.
Om en part føler at vedkommende ikke kan si nei til en seksuell
handling (på grunn av vold eller trusler om vold) så er det
voldtekt. Seksuelle handlinger skal skje i en atmosfære av tillit og
frivillighet.
I 1927 ble 13 år til 14 år.
I innstillingen fra straffelovskomiteen av 1925, som
ledet opp til de nye lovene i 1927, ble forbrytelser mot
sedeligheten diskutert. Man hadde hevet alders-grensene i 1902. Nå
var man overrasket over at 'sedelighetsforbrydelser mot barn' hadde
økt. Flere forklaringer og teorier ble presentert:
Innstilling I fra Straffelovkomiteen 1925 Vedlegg
til Odelstings-proposisjon nr. 8 (1927), side 3 og 6:
Det
er en utbredt opfatning at voldtekt og sedeligforbrydelser mot barn
har økt i den senere tid, og at disse forbrydelser i det hele blir
bedømt for mildt av våre domstoler. Og det er ikke bare på
tilfeldige iakttagelser en sådan opfatning har vært bygget. (...)
Komiteen har søkt å skaffe det best mulige grunnlag for en
bedømmelse av kriminaliteten og rettspleien på dette området. (...)
Opgavene viser som man vil se en sterk stigning efter 1905, særlig i
antallet av utuktsforbrydelser mot barn. (...)
Tabell side 4 i
Innstilling I fra Straffelovkomiteen 1925
Innstilling I fra Straffelovkomiteen 1925 Vedlegg
til Odelstings-proposisjon nr. 8 (1927), side 8:
I den
almindelige opfatning har nugjeldende straffelov og domstolenes
milde straffeutmåling (som har hatt en formell hjemmel i lovens nye
system) fått hovedskylden for den store økning, som man uten
bestemte statistiske opgaver har regnet med. Så enkel er nok ikke
saken. Det er ikke vår mening å benekte, at straffens størrelse har
sin betydning, og komiteen vil foreslå vesentlige skjerpelser. Men
det vil nok vise sig på dette område som ellers, at selv de
strengeste straffer ikke kan gjøre noget underverk, hverken i å
hindre at kriminaliteten stiger, eller i å drive tilbake en
kriminalitet, som er steget under en mild eller slapp rettspleie.
Det som først og fremst bestemmer antallet også av
sedelighetsforbrydelser (når vi tenker oss at de sinnssyke og
imbecille er tatt i forvaring og fjernet som faremoment) er en
mangfoldighet av nedbrytende krefter, som straffelovens anvendelse
ikke når. Den tiltagende kriminalitet på dette område er ikke noget
særegent for vårt land eller vår tid (vi står ennu, som man vil se,
bedre i visse henseender enn enkelte andre kulturland).
Den
synes alltid og overalt å være en følge av samfundslivets utvikling
bort fra den ordning, hvor legemlig arbeide er det økonomiske
grunnlag og et hjem den samlende makt. Man antar — og visselig med
rette — at nutidens boligmangel er én viktig årsak også til moralsk
usundhet. I byer og tettbebyggede strøk, hvor man som regel ikke har
noget kroppsarbeide for barn, og hvor disse på den annen side stadig
er utsatt for sjelelig smitte, kan foreldrene med sin beste vilje
ofte ikke bevare dem fra en tidlig moralsk fordervelse; særlig
uheldig er naturligvis de familier stillet som er henvist til å bo i
ett rum sammen med fremmede.
Hadde medlemmene av komiteen selv noen gang utført
legemlig arbeide? Hvilken tro de hadde på hjemmet som den samlende
makt! Mannens makt, naturligvis, ikke kvinnens eller barnets makt. At
det fantes mindre og mindre "kroppsarbeide for barn" skal vi for så
vidt være glade for, så lenge barn kunne utnyttes som billig
arbeidskraft. Datidens barnesyn gikk ut på å disiplinere barn til å
bli lydige soldater og arbeidere i samfunnsmaskineriet. Å
kontrollere seksualitet var en måte å kontrollere maktforholdene i
samfunnet.
Innstilling I fra Straffelovkomiteen 1925 Vedlegg
til Odelstings-proposisjon nr. 8 (1927), side 8:
Det er
uten videre klart, at barn som tidlig blir vakt til erotisk begjær
og avstumpet i sin bluferdighetssans er sterkt utsatt for misbruk
både fra eldre venner og voksne personer; de gir visstnok ikke
sjelden selv anledningen til den straffbare utukt.
Unge mennesker er seksuelle vesener. Vi er født
seksuelle. Barnesynet i det 19'ende og 20'ende århundret var en lang
prosess mot å gjøre de unge aseksuelle. Seksuell interesse hos barn
ble derfor oppfattet som påtvunget dem utenfra av "eldre venner og
voksne personer". Uvitenhet, eller frykt, skam og avholdenhet, ble
regnet som normalt.
Innstilling I fra Straffelovkomiteen 1925 Vedlegg
til Odelstings-proposisjon nr. 8 (1927), side 8:
Der har
i løpet av de siste 20 år foregått en meget sterk forskyning i våre
samfundsvilkår, som nok kan forklare meget av økningen i den
seksuelle kriminalitet. Men neppe det hele. Og der er en annen
omstendighet, som visselig har øvet en betydelig virkning, nemlig
utbredelsen av utuktige billeder og skrifter. Man vil i denne
forbindelse ikke undlate å nevne, at også avisene tildels inneholder
notiser og (under estetisk maske) artikler som lite egner sig til
barnelæsing. Vi har i § 211 en straffetrusel som er rettet mot det
undergravningsarbeide sådanne billeder og skrifter øver. Og komiteen
vil foreslå en vesentlig skjerpelse også på dette området. Men det
er alltid vanskelig å håndheve sådanne straffebestemmelser, navnlig
mot usedelige skrifter, på grunn av den naive respekt for alt som
selv kaller sig kunst (eller kanskje rettere: på grunn av engstelsen
for ikke å gjelde som fordomsfri). Vi har på dette område været
vidner til en eiendommelig mangel på forståelse av det hensyn man
skylder barn og ungdom og derigjennem samfundet. (...)
Dette er holdninger og argumentasjon vi kjenner igjen
fra dagens debatt om pornografi, ikke minst barnepornografi. Barn
hevdes å seksualiseres av "utuktige billeder og skrifter".
Interessen påtvinges dem utenfra.
Innstilling I fra Straffelovkomiteen 1925 Vedlegg
til Odelstings-proposisjon nr. 8 (1927), side 9:
I
forbindelse med spørsmålet om å la kommunene ha enerett til
kinematografvirksomhet for å beskytte sig mot misbruk som den
private konkurranse frister til, blev det fra en av disse partiers
første menn bl.a. uttalt: «Det er fremhevet fra flere kanter, at det
særlig er barn og unge mennesker det her gjelder å vokte. Jeg synes
det er noget sterkt, at man bare skal ta hensyn til disse, og at man
derfor også skal by voksne mennesker bare barnemat.» (...)
Litt morsomt, men også med en nedsettende holdning. Å
beskytte barn er vel og bra. Problemet er bare at det alltid er
voksne som setter premissene for denne beskyttelsen. Dette
misforholdet har blitt en del av det moderne barnesynet. Tidligere
tiders kvinnesyn gikk ut på at menn følte de måtte beskytte kvinner
mot ulike farer. Med en slik unnskyldning kan man slippe unna med
nærmest hva som helst av undertrykking.
Innstilling I fra Straffelovkomiteen 1925 Vedlegg
til Odelstings-proposisjon nr. 8 (1927), side
9:
Drikkfeldighet og rustilstand under handlingens
forøvelse synes efter de resultater direktør Nissen er kommet til i
sin utredning å forekomme betydelig sjeldnere ved
sedelighetsforbrydelser enn f.eks. ved legems-krenkelser og tyveri.
(...) Hvor stor betydning drikkfeldigheten og beruselsen har hatt
som årsak til sedelighetsforbrydelsene er det ikke mulig å si. Om vi
regner med procentene for voldtekt og utukt med barn for perioden
1919-1922, 40.7, ligger jo deri en mulighet for et betydelig
årsaksmoment. Og man kan ikke sette ut av betraktning, at stigning i
drikkfeldighetsprocenten kan motsvare noget av den store økning i
sedelighetsforbrydelsenes antall, som særlig kjennetegner perioden
1914-1922.
I 1919 ble salg av brennevin forbudt etter en
folkeavstemning. I 1927 var forbudstiden over etter en ny
folkeavstemning. Brennevin og sex har det til felles at de begge av
moralister oppfattes som 'rus'. Det er liten tvil om at det var
moralister, motivert av et ønske om å beskytte mennesker mot seg
selv og lage en bedre verden, som drev igjennom og vant
folkeavstemningen i 1919. Hva man etterhvert oppdaget var at mange,
til tross for de beste ønsker, 'ikke visste sitt eget beste'.
Konsumet av brennevin tok nye former. I 1923 ble det skrevet ut 1.8
millioner legeresepter for brennevin, se her. Hva man også
oppdaget var at om man kriminaliserer noe, så vil bare kriminelle
holde på med det. Smugling av brennevin fikk et enormt oppsving og
bidro til å øke kriminaliteten i samfunnet. Moralistene ville nå ha
mer politi og hardere straffer. Istedenfor vant den sunne fornuft i
en ny folkeavstemning. I dag har vi lært å leve med alkohol. Har vi
lært å leve med barns seksualitet?
Innstilling I fra Straffelovkomiteen 1925 Vedlegg
til Odelstings-proposisjon nr. 8 (1927), side
27:
Sedelighetsforbrytelser mot mindreårige er heller
ikke alltid like straff-verdige — selv helt bortsett derfra at en
betydelig del av dem som gjør sig skyldig i disse forbrytelser er
personer som befinner sig på et lavt utviklingstrinn eller er
åndelig sløvet, omenn ikke alltid i den grad at man finner å burde
anvende sikkerhetsforvaring i stedet for straff mot dem. Der finnes
i Oslo — og uten tvil i de fleste andre større byer — et ikke lite
antall piker under 16 år, som offentlig byr sig frem til utukt. Å
innlate sig med disse er en handling hvis straffverdighet ikke kan
sammenlignes med den forbrytelse å skjende et uskyldig barn. Alle
vil vel også medgi at det straffverdige ved handlingen er mindre jo
ringere aldersforskjellen er mellom de to. Ja selv hvor det gjelder
forbrytelse mot § 195 forekommer der i virkeligheten tilfelle hvor
den subjektive skyld ikke er så overveldende stor at det er
berettiget i loven å sette svære minimumsstraffer.
Her røper komiteen en ikke uvesentlig kunnskap om "et
ikke lite antall piker under 16 år". Forskjell i straffverdighet var
en ide som gikk tilbake til tiden med "Berøgtede" og "Uberøgtede"
kvinner. Bak lå den egentlige grunnen til lover om seksuell
lavalder: De skulle hindre sex utenfor ekteskapet. "Å skjende et
uskyldig barn" er selve nøkkelen til å forstå slike lover. Noen barn
er mer uskyldige enn andre. De som bød seg frem til utukt hadde
alltid vært et særtilfelle og trengte ikke beskyttelse i like stor
grad. De hadde frivillig gitt seg hen til lasten.
I dag har barnesynet endret seg på den måten at det bare
finnes 'uskyldige' barn.
Innstilling I fra Straffelovkomiteen 1925 Vedlegg
til Odelstings-proposisjon nr. 8 (1927), side 32:
Efter
den eldre lov var utukt med pikebarn under 12 år likestilt med
voldtekt, mens samleie med piker i alderen 12-15 år blev straffet
med straffearbeide i femte grad (6 måneder til 3 år) eller fengsel.
Piker over 15 år blev ansett som voksne i sexuel henseende. Ved
loven av 1902 blev den første grense hevet fra 12 til 13 år og den
annen fra 15 til 16 år. Et flertall i komtieen (alle undtagen Sund)
foreslår, at den nedre grense heves ytterligere til 14 år.
Ingen nærmere motivasjon for at grensen skulle heves til
14 år ble gitt, utenom det generelle behovet for en
straffeskjerpelse naturligvis. Når man ikke trenger å begrunne en
seksuell lavalder, når en slik alder ikke er begrunnet i tilnærmet
objektive fakta om unge mennesker, er veien åpen for å heve alderen
vilkårlig så lenge man tror at dette vil 'beskytte' noen. Hvem
samfunnet til en hver tid betrakter som barn avhenger av det synet
samfunnet har på barn. Et negativt barnesyn vil ha den effekt at
mennesker langt opp i tenårene oppfattes som barn.
Dermed hadde komiteen gjort sitt arbeid. Dette var
paragrafene som ble vedtatt i Stortinget i 1927:
Straffeloven §195 av 1927:
Den, som har
eller medvirker til at nogen har utuktig omgjengelse med et barn
under 14 år, straffes med fengsel i minst 3 år. På samme måte
straffes forsøk.
Under særdeles formildende omstendigheter
kan straffen nedsettes, dog ikke lavere enn til fengsel i 2 år, hvis
fornærmede er under 12 år, og ellers ikke lavere enn til fengsel i 1
år.
Hvis fornærmede omkommer eller får betydelig skade på
legeme eller helbred, eller den skyldige tidligere har vært straffet
efter denne paragraf eller efter §§ 191, 192, 193, 196 eller 212, er
straffen fengsel fra 4 år inntil på livstid. Som betydelig skade på
legeme eller helbred anses efter denne paragraf i alle tilfelle
veneriske sykdommer.
Villfarelse med hensyn til alderen
utelukker ikke straffeskylden.
Straffeloven §196 av 1927:
Den, som har
utuktig omgjengelse med barn under 16 år, straffes med fengsel fra 6
måneder inntil 5 år.
Har den skyldige tidligere vært straffet
efter denne paragraf eller efter §§ 191, 192, 193, 195 eller
212, er straffen fengsel i minst 2 år.
Villfarelse med hensyn
til alderen utelukker ikke straffeskylden.
Et fremskritt med disse lovene var at påbudet om
obligatorisk voldtekt ble fjernet. Selvsagt er det mulig å bli dømt
for å ha voldtatt en person under 14 år, men voldtekt som kriminell
handling er uavhengig av alderen på offeret. Det er imidlertid ingen
garanti for at dette påbudet ikke vil komme tilbake. I Sverige ble
nylig lavalder knyttet til voldtekt ved en lovendring i 2005, se her. Er en slik
tilknytning nødvendig fordi samfunnet ikke kan begrunne lover om
seksuell lavalder på annen måte?
Den neste endringen i de norske lovene ble gjort i 1963
(Odelstings-proposisjon nr. 40 (1961-62)). Da kom et lite, men
viktig tillegg i §195 og §196 som sa at straff kan falle bort hvis
"de som har hatt den utuktige omgang, er omtrent jevnbyrdige i alder
og utvikling". Synet på seksualiteten hadde forandret seg. 60- og
70-årene var tiden for den seksuelle revolusjon. I denne tiden ble
det skapt en større forståelse for at barn også er seksuelle
individer. Et godt eksempel på dette var den svenske boken 'Barnens
kärleksliv' som kom i 1983 (mer informasjon her).
Hva vil jevnbyrdighet i alder og utvikling si? Loven
selv sier ingen ting. Det kan virke som om man var gått lei av å
fastsette ubegrunnede aldre i lovtekster. For å få svar må vi se på
rettspraksis. I den kommenterte utgaven av Norges Lover står dette:
§195, Den kommenterte utgaven av Norges Lover, side
452:
For å avverge eventuelle urimeligheter ble det i
1963 åpnet adgang til å frifinne når partene er «omtrent jevnbyrdige
i alder og utvikling». En tilsvarende regel er også oppstilt i § 196
fjerde ledd.
Begge bestemmelsene gir bare adgang til å
frifinne ved relativt små aldersforskjeller, men det er antakelig
adgang til å akseptere litt større forskjeller i relasjon til § 196
enn til § 195 (...) Og i relasjon til § 196 er det også grunnlag for
å legge vekt på om fornærmede er 14 eller 15 år, jfr. 90/1217.
Høyesteretts praksis synes å ha blitt noe mer liberal den
siste tiden. I 81/1084 aksepterte ikke Høyesterett en
aldersforskjell på 3 år og 1 måned i forhold til en jente på 14 år
og 8 måneder. Se også 77/895 hvor fornærmede var 14 år og 8 måneder,
og aldersforskjellen var 3 år og 5 måneder. I 94/1000 ble derimot en
aldersforskjell på 3 år og 11 måneder akseptert i forhold til en
jente på 14 år og 3 måneder. Her fremheves det dessuten at det også
må «ses hen til partenes utvikling ved vurderingen av hvor stor
aldersforskjell som kan godtas. Hvor fornærmede er kommet betydelig
lenger i sin utvikling enn hva som kan sies å ligge innenfor et
normalt variasjonsområdet, er det grunn til å legge noe mindre vekt
på forskjell i alder» (s. 1001). I 94/1032 ble derimot ikke en
aldersforskjell på 4 år og 4 måneder akseptert i en sak hvor
fornærmede var 14 år og 11 måneder.
Det kan virke rart at Høyesterett skal vurdere år og
måneder på denne måten. I alle tilfelle viser dette at seksuell
lavalder i Norge er knyttet til kriminaliseringen av seksuelle
relasjoner mellom personer med en aldersforskjell på mer enn 3 til 4
år, der den ene part er yngre enn den seksuelle
lavalderen.
§195, Den kommenterte utgaven av Norges Lover, side
453:
Når fornærmede er over 15 år, aksepterer Høyesterett
som nevnt noe større aldersforskjell, jfr. 90/1217 hvor fornærmede
var 15 år og 8 måneder, mens aldersforskjellen var 4 år og 2
måneder. (...)
For å være jevnbyrdige i utvikling må partene
både fysisk og psykisk være noenlunde likt utviklet (...) Vilkårene
er kumulative. Straffrihet er mao. betinget av at begge vilkår er
oppfylt (...) Dessuten er de uttømmende. Andre formildende
omstendigheter kan bare tillegges vekt ved straffe-utmålingen
(...)
Etter § 195 er det også adgang til å sette straffen
under det lavmålet som følger av første ledd. Med de krav som
stilles til aldersforskjellen kan fjerde ledd bare anvendes når
gjerningspersonen er under 18 år. (...)
Partene skal være noenlunde likt utviklet, både fysisk
og psykisk. Bare hvis den fornærmede part er unormalt utviklet kan
det legges mindre vekt på forskjell i alder. Likhet er prinsippet.
Norge har et barnesyn som ikke er motstander av ung seksualitet som
sådan (slik det f.eks. er i Storbritannia, hvor all seksualitet
mellom personer under 16 år er straffbart, se britiske Sexual
Offences Act). Men forutsetningen for straffefrihet er likhet i
alder, eller at forskjellen i alder utjevnes med unormal utvikling
hos den yngre part.
Hvorfor akkurat 3 til 4 år i forskjell? For å forstå
dette må vi igjen se på hva såkalt normal seksualitet er ment å
være. Det er seksuelle handlinger som skal skje innenfor ekteskapet.
Dette er sentralt. Statistisk sentralbyrå har publisert en artikkel
om gjennomsnittlig aldersforskjell i ekteskapsinngåelser. Det er en
nesten uhyggelig sammenfall mellom denne, 3.5 år, og praksis i saker
om lavalder. Det følger at relasjoner med en større aldersforskjell
om nødvendig betyr at den eldre 'utnytter' den yngre, eller at den
yngre 'selger seg' til den eldre, all den tid ekteskapsinngåelse
ikke er målet med en slik relasjon. Og det er nettopp slike
argumenter som går igjen når mange ikke bare skal begrunne en lov om
seksuell lavalder, men også hvorfor stor aldersforskjell mellom
partnere er moralsk forkastelig.
Paragraf 196 annet ledd fikk i 1963 også et tillegg om
uaktsomhet:
Straffeloven §196 av 1963, annet
ledd:
Villfarelse med hensyn til alderen utelukker ikke
straffeskyld, med mindre ingen uaktsomhet kan legges gjerningsmannen
til last i så måte.
Dette må tolkes som enda en måte å myke opp
urimeligheten i å sette en generell alder. Det kan dog være litt
vanskelig å forstå hvordan to som kjenner hverandre nogenlunde godt
kan være i tvil om den annens alder. Men i alle fall er muligheten
for at den 'fornærmede' kan si at vedkommende er over 16 år en måte
å erklære ansvar for handlingen.
Seksuallovbruddsutvalget la i 1997 frem forslag om at
tilsvarende skulle gjelde for dem under 14 år, jfr. avsnitt 4.5.4.3
i NOU
1997:23. I 2000 gikk Justisdepartementet imot dette forslaget,
jfr. avsnitt 6.2.2 i Odelstings-proposisjon
nr. 28 (1999-2000). Man brukte argumentet med at
straffeforfølgning ville bli en større belastning for noen under 14
år. Riksadvokaten skrev:
Odelstings-proposisjon nr. 28 (1999-2000), avsnitt
6.2.2.3:
«(...) Dersom alder ikke lenger blir et
objektivt vilkår, vil det for sakens parter og domstolen lett
fremstå som ønskelig - kanskje også nødvendig - med fornærmede til
stede i retten og gjennomføre en eksaminasjon med det formål nærmere
å klarlegge vedkommendes opptreden forut for den hendelse saken
gjelder. Det er neppe tvilsomt at straffeforfølgningen da vil bli en
vesentlig større belastning for de fornærmede som er under 14 år. I
dag vil fornærmedes forutgående atferd i stor grad være rettslig
irrelevant (bortsett fra straffutmålingen), og saken vil derfor også
strafferettslig sett lettere bli ansett tilstrekkelig opplyst
gjennom bruk av dommeravhør.»
Er det urimelig å spørre om ikke aldersvillfarelse også
kunne avklares i et dommeravhør?
I en høyesterettsdom nylig (Rt. 2005 s. 833) ble en mann
frikjent for sex med en trettenåring fordi retten mente at mannen
vanskelig kunne forstå hvor gammel jenta var, og fordi en tiltalt
(per Den europeiske menneskerettskonvensjonen) alltid har rett til å
forsvare seg med en aktsomhetsvurdering i forhold til
skyld-spørsmålet, se her.
Den siste vesentlige endringen til lovene om seksuell
lavalder kom i 1992, jfr. Odelstings-proposisjon nr. 20 (1991-1992).
Da ble en ny alder introdusert i §195 annet ledd som kunne gi
fengsel i 21 år.
Straffeloven §195 av 1992, annet
ledd:
Fengsel inntil 21 år kan idømmes hvis (...)
handlingen (...) er foretatt overfor barn under 10 år og det har
skjedd gjentatte overgrep. (...)
Man legger merke til at 'utuktig omgang' (eller 'utuktig
omgjengelse') er byttet ut med ordet 'overgrep'. Ordet overgrep er
et ladet ord, og er på sett og vis en forhåndsdom over hva som har
skjedd. Å bruke ordet overgrep er nesten det samme (men ikke like
ille) som å bruke ordet voldtekt. Denne tiden (1985-1991) var en tid
for økt bevisstgjøring om traumatiske seksuelle opplevelser i
barndommen. Samfunnets barnesyn led av dette, fordi man nå følte at
barn trengte mer beskyttelse. Frykt og usikkerhet tok overhånd. I et
slikt klima ble det vanskeligere å skille mellom positive,
frivillige seksuelle opplevelser og negative opplevelser med press,
tvang og vold. Dette er forhold som har holdt seg helt frem til våre
dager. Ingen liberalisering av lovene om lavalder har vunnet frem i
Norge siden 1963, selv om det flere ganger har kommet forslag (se
f.eks. avsnitt 3.6.3.4 i NOU
1997:23).
Hvorfor akkurat 10 år? Det er ikke lett å si. Vi går
alle igjennom ulike stadier i vår utvikling fra nyfødt til voksen.
Vi er født med en seksualitet, men vår identitet og vår bevissthet
om denne seksualiteten utvikler seg de første månedene og årene av
vårt liv. Oppfattelsen av identitet er knyttet til evnen å skille
mellom et Selv og et Annet. I våre første levemåneder oppfatter vi
at et Annet finnes. Vi utvikler en identitet og et Selv på grunn av
og i forhold til dette Annet. Identitet utvikles ved en kontinuerlig
interaksjon med omverdenen. Identitetsutvikling er en dynamisk
prosess.
Fakta om menneskets bevissthet finnes her. Man har
forsøkt å lage ulike tester på bevissthet. Den såkalte speiltesten
antyder at barn er bevisst seg selv ved 18 måneder. Les mer om
speiltesten og utviklingen av bevissthet her.
Forskning har vist at et menneskets kjønnsidentitet (oppfattelsen av
at man tilhører et bestemt kjønn) fastsettes når vi er mellom 18 og
24 måneder, se her.
Mer informasjon om barns seksuelle utvikling finnes her. Gutter
og jenter er litt forskjellige ved at gutter utvikler seg litt
langsommere enn jenter. Men når vi har blitt ca. 3 år gamle er vi
bevisst både oss selv og vårt kjønn. Mentalt skulle vi derfor være i
stand til å samtykke til seksuelle tilnærmelser fra denne alderen.
Hva et barn er modent for, eller hevdes å kunne forstå og samtykke
til, er fra denne alderen mer et kulturelt spørsmål enn et
fysiologisk eller psykologisk spørsmål. Hvor moden og
opplyst man er avhenger av det miljøet og det samfunnet man vokser
opp i, og er knyttet til hva vi kaller barnesyn.
Paragrafene 195 og 196 om seksuell lavalder som gjelder
akkurat nå finnes her.
Det kan være interessant å sammenligne den seksuelle
lavalderen i Norge med andre land. En oversikt over aldrene for
utvalgte land er gitt i tabellen nedenfor. Tabellen er veiledende,
fordi denne informasjonen endrer seg hele tiden. Det er viktig å
merke seg at aldrene kan være forskjellige for heteroseksuelle,
homoseksuelle eller lesbiske relasjoner. Alderen kan også være
forskjellig for gutter og jenter, f.eks. 12 år for jenter og 14 år
for gutter (12j/14g). I noen land finnes det ikke en entydig
lavalder (det kan f.eks. dreie seg om lover for subjektiv skyld
mellom visse aldersgrenser) og dette er angitt som 14-18.
Informasjonen er hentet fra Wikipedia og
ageofconsent.com.
Aldrene i tabellen kan endre seg og tabellen er bare veiledende.
Land |
|
|
|
Albania |
14 |
14-18 |
14 |
Argentina |
15 |
15 |
15 |
Australia |
Queensland |
16 |
18 |
16 |
Australia |
Victoria |
17 |
17 |
17 |
Belgia |
16 |
16 |
16 |
Bermuda |
16 |
18 |
16 |
Brasil |
14-18 |
14-18 |
14-18 |
Chile |
14 |
18 |
18 |
Colombia |
12j/14g |
14 |
14 |
Danmark |
15 |
15 |
15 |
Estland |
14 |
14 |
14 |
Etiopia |
15 |
ulovlig |
ulovlig |
Finland |
16 |
18 |
18 |
Filippinene |
12-18 |
18 |
18 |
Frankrike |
15 |
15 |
15 |
Hellas |
15-17 |
17 |
15-17 |
Guatemala |
14j/16g |
18 |
18 |
Island |
14 |
14 |
14 |
India |
18 |
ulovlig |
ulovlig |
Iran |
ekteskap |
ulovlig |
ulovlig |
Irland |
17 |
17 |
17 |
Israel |
16 |
16 |
16 |
Italia |
14 |
14 |
14 |
Japan |
13-18 |
13-18 |
13-18 |
Kanada |
14 |
18 |
14 |
Kina |
14 |
udefinert |
udefinert |
Madegaskar |
21 |
21 |
21 |
Malta |
12-18 |
12-18 |
12-18 |
Mexico |
12 |
18 |
18 |
Nederland |
16 |
16 |
16 |
New Zealand |
16 |
16 |
16 |
Nigeria |
13 |
ulovlig |
udefinert |
Norge |
16 |
16 |
16 |
Pakistan |
16j/18g |
ulovlig |
ulovlig |
Polen |
15 |
15 |
15 |
Portugal |
18 |
18 |
18 |
Romania |
15 |
ulovlig |
ulovlig |
Saudi-Arabia |
ekteskap |
ulovlig |
ulovlig |
Slovenia |
14 |
14 |
14 |
Storbritannia |
England, Skotland & Wales |
16 |
16 |
16 |
Storbritannia |
Nord-Irland |
17 |
17 |
17 |
Spania |
13 |
13 |
13 |
Sverige |
15 |
15 |
15 |
Sør-Afrika |
16 |
19 |
19 |
Sør-Korea |
13 |
13 |
13 |
Tjekkia |
15 |
15 |
15 |
Thailand |
15 |
udefinert |
udefinert |
Tyskland |
14-16 |
14-16 |
14-16 |
Tyrkia |
15 |
18 |
18 |
Uganda |
18 |
ulovlig |
ulovlig |
Ukraina |
individuelt |
16 |
16 |
Venezuela |
12-16 |
16 |
16 |
Ungarn |
14 |
18 |
18 |
USA |
Alabama |
16 |
ulovlig |
ulovlig |
USA |
California |
18 |
18 |
18 |
USA |
Florida |
16-18 |
ulovlig |
ulovlig |
USA |
Louisiana |
17 |
ulovlig |
ulovlig |
USA |
Maine |
16 |
16 |
16 |
USA |
New York |
17 |
17 |
17 |
USA |
Nord Dakota |
18 |
ulovlig |
ulovlig |
Østerrike |
14 |
14 |
14 |
Seksuell lavalder kan være alt fra 12 år til 21 år.
Alderen er ikke grunnlagt i objektive fakta om barns utvikling, men
er basert på lokale kulturelle tradisjoner.
Land i Midt-Østen har den mest konservative seksuelle
lovgivningen i verden. Seksuelle relasjoner er bare lov innenfor
ekteskapet, og relasjoner mellom personer av samme kjønn er forbudt.
Ekteskapets betydning viser opprinnelsen til alle lover om seksuell
lavalder. I Norge var lovene likedan frem til 1800-tallet. Lavalder
i disse landene bestemmes av når man kan gifte seg, vanligvis 18 år.
Iran er et unntakstilfelle. Her bestemmes ekteskapsalderen av
trostilhørighet. For muslimer er den 15 år for gutter og 9 år for
jenter. Seksuell lavalder er et produkt av samfunnets syn på
ekteskapet og forholdet mellom menn og kvinner.
I USA er relasjoner mellom personer av samme kjønn
forbudt i de fleste sør-statene. Den føderale lavalderen er 16 år,
men mange delstater bruker 17 eller 18 år. Det er ironisk at lovene
(og håndhevelsen av dem) i USA på mange måter reflektere praksis i
Midt-Østen, et området som USA ellers ikke vil sammenligne seg med.
Enkelte land har ikke en klart definert
lavalder.
Istedenfor er det rettspraksis som bestemmer hvilken alder som
gjelder for de som dømmes. Det blir tatt hensyn til om jenta har
nådd puberteten.
I Russland og Ukraina
foretaes det en individuell vurdering av hvor
moden jenta er (for Ukrainas del se her
og paragraf 155 her).
Man kan naturligvis bli dømt for voldtekt uavhengig av alderen på
offeret. Land som ligger utenfor den vestlige og islamske kulturen
har ofte pragmatiske lover om seksuell lavalder, sprunget ut av en
annen kulturell tradisjon når det gjelder seksualitet og makt i
samfunnet.
For å sammenfatte: I det gamle patriarkalske samfunnet
var kvinner og barn mannens personlige eiendom. Lover mot
seksualitet gikk ut på å gi mannen rett til å straffe dem som hadde
forringet hans eiendom eller krenket hans heder og ære. Når det
offentlige samfunnet overtok ansvaret for straffeforfølgelse, var
lovene mot seksualitet rettet inn på å bevare familiens 'ærbare'
kvinner og 'uskyldige' jenter mot løsaktighet. Når kristendommens
morallover ble borgerlig straffelov, ble lovene utformet for å
hindre utukt og prostitusjon (se tilfellet med England her).
Lovene hadde som mål å undertrykke kvinners og jenters seksualitet
og hindre sex utenfor ekteskapet. Når barndommen ble oppfunnet som
begrep, ble barn tillagt egenskaper (eller rettere sagt en mangel på
egenskaper) som skulle vise at de var akkurat like 'forsvarsløse' og
'uskyldige' som det gamle patriarkalske samfunnet alltid har villet
ha dem. I dag er barn mer 'forsvarsløse' og 'uskyldige' enn
noensinne. Barndommens utvidelse til langt opp i tenårene viser hvor
universelt dette maktbehovet er.
I dag vil de fleste, når de skal forsvare lover om
seksuell lavalder, bruke en eller flere av disse argumentene:
- Uvitenhets-argumentet. "Vi har en seksuell lavalder
fordi alle under X år er såpass umodne og uvitende at de ikke er i
stand til å samtykke til sex". Det er et faktum at vi er født
seksuelle vesener. Det er et faktum at mennesker har en
grunnleggende identitet fra vi er 3 år. Etter dette er barn
akkurat like modne som samfunnet gjør dem. De har akkurat like mye
kunnskap som samfunnet gir dem. Et negativt barnesyn betyr at barn
forblir umodne og kunnskapsløse frem til X-års alderen. Et barns
'uskyld' er ikke annet enn uvitenhet, og et samfunn med et
negativt barnesyn aksepterer gladelig denne uvitenheten.
- Autoritets-argumentet. "Vi har en seksuell lavalder
fordi alle under X år er redde for alle over X + 4 år". Det
nærliggende spørsmålet er: Hvorfor er de redde? Er det fordi barn
føler at de ikke har medbestemmelsesrett? Er det fordi voksne
misbruker sin autoritet overfor barn? Er ikke et slikt argument
uttrykk for samfunnets barnesyn? Istedenfor å appellere til
fornuft og forklare ting, istedenfor å være et godt eksempel, vil
voksne kommandere, belære og bruke disiplin. Noen sier at det
finnes sannheter og lover som ikke kan diskuteres med barn, som de
bare må adlyde, men hva sier dette om barnesynet? Ingen under X år
trenger å være redde for voksne hvis voksenverdenen tar dem på
alvor. I hvilken grad dette skjer henger sammen med barnesynet i
samfunnet.
- Likhets-argumentet. "Vi har en seksuell lavalder fordi
alle under X år ikke er fysisk og psykisk utviklet som dem over X
+ 4 år". Like barn leker best, sies det. Men hvor like er barn?
Hvor forskjellige får barn lov å være? Skal de som er mer modne
enn sine jevnaldrende leke med umodne jevnaldrende? Og kan ikke
noen på X - 1 år like så mye seksuelt misbruke noen på X - 3 år?
Det viktigste er din evne til å sette deg inn i andre menneskers
tanker og følelser, og det tar ikke slutt ved X + 4 år,
snarere tvertimot. Menn og kvinner er heller ikke likt utviklet,
men empati gjør at vi kan ta hensyn til ulikhetene. I hvilken grad
du tar hensyn til andres vilje og ønsker har med din person å
gjøre, ikke din alder.
- Førevar-argumentet. "Vi har en seksuell lavalder fordi
enkelte voksne misbruker barn". Det finnes voksne som mangler
empati, som har lav impulskontroll og liten evne til å ta hensyn
til andre. Det er et faktum. Men i hvilken grad skal de få lov til
å representere alle over X + 4 år? Det finnes generelle lover mot
voldtekt og misbruk som kan anvendes mot slike personer. Noen vil
si at barn er mer sårbare og at det er viktigere å anta at de
alltid er ofre. Men barn er akkurat like mye ofre som vi gjør dem.
Er seksuell lavalder til for at foreldre ikke vil gi informasjon
og ta ansvar for sine barns seksualitet? Er det ubehagelig å
anerkjenne at andre kan være like mye glad i ditt barn som deg
selv? Eller holdes foreldrekjærlighet for å være mindre egoistisk,
mer nobelt enn seksuell kjærlighet? Henger dette sammen med en
generell redsel for sex, at sex mellom voksne oppfattes som
utnyttende, korrupt og fordervet i vår tid? Har det med AIDS å
gjøre? I alle fall er barn en utmerket målgruppe for anti-sex
lover, fordi barn ikke har de samme mulighetene til å bli hørt som
voksne, som igjen naturligvis kommer av det generelle barnesynet i
samfunnet.
Noen vil si at lovene om seksuell lavalder er en garanti
for at voksne kan bli dømt for overgrep. Om det ikke foreligger et
overgrep, vil forholdet heller ikke bli anmeldt, sier de. En slik
argumentasjon er feil av to grunner. For det første vil selve ideen
om at samfunnet alltid betrakter noen under X år som ute av stand
til å samtykke ha en tilbakevirkende kraft på de unge selv. Et barn
vil i større grad influeres av samfunnet rundt seg. I en tid med en
utbredt holdning om at barn alltid er uskyldige ofre, vil evnen til
å gjøre seg opp en egen oppfatning av hva som skjedde bli svekket.
Barn er mindre i stand til å leve med usannhetene og hykleriet i
samfunnet. For det annet vil en slik argumentasjon alltid innebære
at de unge må lære å holde noe hemmelig. Dette i seg selv er aldri
bra. Misbruk trives i en atmosfære av sensur, hemmeligholdelse og
isolasjon. Vi skal ikke forutsette at hemmeligholdelse skal være
måten å tillate seksualitet.
Hva kan erstatte seksuell lavalder? Det er ikke mulig å
se lovene isolert fra samfunnets syn på barn. I et samfunn som
aksepterer barns seksualitet, som er fri for fordommer på dette
området, vil det være de unge - ikke de voksne - som bestemmer hva
de har lyst til å gjøre med egne og andres kropper. Voksne skal bare
legge forholdene til rette og lære at ingen får utnytte andre.
Kunnskap, åpenhet og samhørighet er den beste garantien for at barn
ikke presses til å gjøre noe de ikke vil. Dette vil også ha en
innvirkning på vår utvikling. Empati og seksualitet er noe vi lærer
ved interaksjon med andre. Frykten for overgriperen i samfunnet har
alltid sprunget ut av en manglende vilje til å gi barn en seksuell
oppdragelse.
Den beste måten å beskytte de unge er å informere dem.
Den beste måten å beskytte de unge er aldri å la dem være alene i
sitt møte med seksualiteten. Tvang og misbruk både oppstår og
videreføres i en atmosfære av uvitenhet, sensur, tabuer og
isolasjon. Når samfunnet har fått et barnesyn som utelukker dette,
vil lovene om seksuell lavalder være utgått på dato.
|